Sunday, December 11, 2011

dulu dan sebelum sebelum ini saya sering menceritakan atau bercerita tentang pelbagai hal di sini dan beberapa blog saya. Sekarang atau kini agak sukar untuk saya luahkan cerita yang ingin saya ceritakan walaupun kadang-kadang memang benar benar mahu bercerita.

Alhamdulillah semuanya baik dan lancar semuanya terurai. Tiada kekusutan saya yang terus membuntu. Melainkan terus mencari cari pendapatan yang lebih selesa. Inilah tandanya saya ini masih belum qana'ah erti syukur dan redha yang saya canangkan pada manusia baik dalam penulisan mahupun ceramah atau bualan belum menyerap ke dalam kehidupan saya. Tetapi saya akui jika saya merasakan saya bersyukur maka itulah tanda kesyukuran saya ini bukan yang dimaksudkan dalam kandungan ajaran Islam.

Baik kisah Aliyah. Aliyah kini sudah melepasi umur setahun. Sudah 12 bulan dan beberapa hari dia melihat dunia ini. Dia sudah memerhati ribuan manusia mungkin puluhan ribu. Dia memang seorang pemerhati yang baik. Dia kini sudah belajar untuk berdiri di atas kakinya. Giginya sudah hampir 6 batang. kenapa hampir? bukan 6... kerana yang ke enam itu baru menonjol di balik gusinya.

Aliyah semakin comel dan semakin manja. Dia sudah mahu bertudung di tempat yang dingin. Dia sudah mahu menilai nilai orang. peringkat awal dia mahu semua orang kemudian dia reject semua orang kini dia mula membuat pilihan ada yang diterima ada yang ditolak.

Ummu Aliyah sudah semakin sarat. sudah tidak boleh bergerak banyak nampaknya kali ini berbeza dengan Aliyah. Semoga Allah permudahkan untuk mereka berdua melalui detik detik bersama tanpa saya. ops bertiga.

ALBO atau Pak Lang sudah selamat kembali dari perantauan yang mencecah lebih atau kurang 3 tahun. Alhamdulillah keluarga begitu senang dengan kepulangannya yang membawa impian dan harapan baru. Apapun persediaan untuk berpisah dengan JrBO bakal menyusul. Mudahan Allah susun yang terbaik untuk adik adikku yang masih merantau agar pulang dengan ruh dakwah dan semangat pelajar yang sejati.

Keluarga lain di Sungai Petani semakin baik Tok Wan pun dah semakin tua dan keupayaannya semakin berkurang. Nak dukung dukung cicit pun dah tak larat (cicit pun bukan main semangat). Aliyah suka main dengan tok nek. Tok Nek pun geram dengan dia.

No comments: